In het afgelopen jaar heb ik drie keer meegemaakt dat er een zeer ruim aantal kandidaten was voor de OR-verkiezingen. Dat is in veel ondernemingen bepaald niet vanzelfsprekend. De OR in kwestie had daar dan ook veel in geïnvesteerd. Van placemats met info over de OR tot lunchpresentaties, van een vraag-maar-raak sessie tot actieve ondersteuning vanuit het management.
En wat is dan veel? In twee gevallen ging het om 17 kandidaten voor 9 zetels, in het derde geval om 22 kandidaten voor 13 zetels. En dat noem ik een prestatie.
Waarom is dat zo belangrijk? Ten eerste gaat de OR daarvan meer leven onder het personeel. Ten tweede valt er iets te kiezen en dat is goed voor kwaliteit en ook voor de diversiteit in de OR. Ten derde geeft het de gekozen OR-leden een steviger mandaat en dus een sterkere positie in het overleg.
Ook belangrijk is het om na de verkiezingen door te gaan met een goede communicatie en het niet stil te laten vallen.
In veel ondernemingsraden zie ik dat sommigen uit plichtsbesef zichzelf nog een termijn beschikbaar stellen omdat er niemand anders zijn of haar hand opsteekt. En dan kun je die OR-leden niet kwalijk nemen dat de gemiddelde leeftijd wat hoog is en dat het aantal OR-jaren wat veel is. Een goede campagne kan ervoor zorgen dat er aflossing komt en dat lang zittende OR-leden met een gerust hart afscheid kunnen nemen.